In primul rand, jocul a fost conceput de catre o firma americana scopul lui fiind acela de a-ti crea un avatar ce corespunde unui personaj liber sa se miste in lumea virtuala, sa cunoasca alte personaje, sa socializeze, ori sa inceapa afaceri, existand chiar si o moneda de schimb virtuala numita dolarul Linden.
In momentul de fata, jocul a luat o asa mare amploare in randul utilizatorilor incat se vorbeste despre el ca fiind viitorul Internetului. Succesul jocului vine, tocmai din ideea ca iti ofera posibilitatea de a fi exact ceea ce nu ai cum sa devii in viata reala, cu alte cuvinte poti fi cine doresti in Second life de la rege pana la muschetar de exemplu. In second life, viata decurge asemeni vietii reale, principiile si valorile dupa care utilizatorii isi ghideaza personajele avatar, fiind aceleasi pe care le detin si in real life.
In joc societatea virtuala creata de Second Life, tine cont de modul in care personajul este imbracat, de aspectul sa fizic, aproape la fel de tare ca-n viata reala. Nu de putine ori, utilizatorii au fost in stare sa plateasca sume mari de bani reali, pentru a obtine lookul dorit sau o atitudine cat mai sofisticata si niste haine cat se poate de originale pentru avatarul lor. Ba chiar, se pare ca, Second Life a fost si motiv de divort intre soti, si nu din cauza timpului petrecut in joc, asa cum s-ar crede, ci mai degraba datorita aventurilor din viata virtuala.
Psihologii avertizeaza pe utilizatorii acestui joc de faptul ca pot deveni introvertiti in lumea reala, nemaicunoscand limitele dintre viata virtuala si cea reala. Exact ca in viata de zi cu zi, si in Second Life se pot castiga bani virtuali care pot fi convertiti in bani reali. Se cumpara in special articole vestimentare, accesorii pentru imbunatatirea aspectului avatarului, totul depinzand de strategia de marketing aplicata.